top of page

KAISLA
JA
INARI

Nuoret nerokkaan terveyTTÄ edistäVÄN kampanjan takana

– ”Säkitön syyskuu syntyi kuin vahingossa”

Turun seudulla nuoret osallistuvat terveydenedistämistyön suunnitteluun. Säkitön syyskuu -kampanja perustuu nuortenraati-toimintaan, jolla varmistettiin toiminnan kohderyhmälähtöisyys.

Vuonna 2019 Kaisla Koskela, 19 ja Inari Halsvaha, 18 ovat turkulaisia lukio-opiskelijoita ja vahvasti Säkitön syyskuu -kampanjan takana. He opiskelevat Turun Klassillisessa lukiossa ja ovat osallistuneet koulun puolesta erilaisiin koulutustilaisuuksiin. Yhdessä niistä syntyi ajatus Säkittömästä syyskuusta.

– Osallistuimme koulun järjestämälle viikonloppuleirille, jossa saimme pienryhmissä tehtäväksi kehitellä ideoita siihen, miten voisi saada kaverin lopettamaan nuuskaamisen. Heitin ilmoille ajatuksen nuuskattomasta kuukaudesta, joka toimisi vähän samalla tavalla kuin tipaton tammikuu, Kaisla kertoo.

– Ja minä keksin perään riimin ”säkitön syyskuu”, Inari lisää.

Aluksi idea nauratti nuoria, mutta heidän esiteltyä sen muille ryhmäläisille ja NIKO-projektipäällikölle sitä pidettiin nerokkaana.

– Muutamaa kuukautta myöhemmin alkoivat nuortenraati-tapaamiset ja nyt kampanja on jo käynnissä! tytöt iloitsevat.

Nuorilta nuorille – kohderyhmälähtöisyys takaa parhaat tulokset

Säkitön syyskuu -kampanjalla halutaan rikkoa nuuskaan liittyviä mielikuvia ja luoda uudenlainen toimintamalli, johon nuorilla on matala kynnys liittyä mukaan. Suunnittelussa hyödynnettiin lukiolaisista koottua nuortenraatia ja varmistettiin siten kampanjan kohderyhmälähtöisyys.

–Terveydenedistämisen työn on todettu olevan tehokkainta, kun sitä tekemässä ovat vertaiset eikä valistus tule ylhäältä päin, kampanjavastaava Minna Salakari kertoo.

Kaislan ja Inarin mukaan Säkitön syyskuu -kampanjan onnistumisen kannalta olennaista on kohderyhmän halukkuus ottaa haaste vastaan ja yrittää haastaa myös nuuskaavat toverinsa mukaan terveellisempään elämään. Tärkeää on myös, että kampanja tuntuu helposti lähestyttävältä ja viesti kulkee ”nuorilta nuorille”.

– Pienikin askel kohti nuuskatonta elämää on jo hyvä alku!

”Onko se sen arvoista?”

Molemmat kampanjaa suunnitelleet nuoret toivovat, että kampanja saa jatkoa ensi vuonna ja leviää valtakunnalliseksi – jopa skandinaaviseksi – konseptiksi. He toivovat myös, että kampanjoinnin myötä nuoret pysähtyisivät miettimään pitkän aikavälin vaikutuksia ja harkitsemaan vakavasti nuuskan käytön lopettamista.

– Haluaisin haastaa nuuskaa käyttävät nuoret kysymään nuuskaavalta tai tupakoivalta aikuiselta, onko tuotteiden käyttäminen edelleen kivaa. Harva aikuinen, joka käyttää nuuskaa tai polttaa tupakkaa, enää nauttii siitä, Kaisla arvioi.

Sekä Kaisla että Inari uskovat, että tulevina vuosina kampanja tavoittaa yhä useammat nuoret ja heidän lähiaikuisensa, mikä edellyttää, että kampanja pysyy ajan hermoilla.

– Nuuskaaminen ja siihen liittyvät trendit muuttuvat varmasti koko ajan, joten kampanjaan olisi hyvä sisällyttää aina nuorten suunnitteluraati, Inari korostaa.

NIKO-projektin verkkosivut: www.hymyähuuleen.fi

 

Säkitön syyskuu on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen NIKO-projektin yksi päätuotoksista. Kampanjan perusrunko on tuotettu Turun ammattikorkeakoulun ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyönä tehdyssä osaprojektissa vuonna 2019. Kampanjasuunnittelu on toteutunut yhdessä 16–18-vuotiaiden nuorten kanssa. Kampanjanimen on ideoinut ja NIKO-projektin käyttöön luovuttanut Turun Klassikon lukion opiskelijat Kaisla Koskela ja Inari Halsvaha. He ovat osallistuneet aktiivisesti myös kampanjasuunnittelusta vastanneeseen nuortenraatiin.

Kuva: Ada Avenius

bottom of page